Liiketoimintajohtaja Tomi Haarala
Transports-yksikkö koostuu LST:n Liikenne- ja Military-osastoista, jotka yhdessä vastaavat varusteluprojekteista linja-autoihin ja kaikkeen raiteilla kulkevaan liikenteeseen sekä Puolustusvoimien tarpeisiin. Uusi liiketoimintajohtaja, DI Tomi Haarala vetää kokonaisuutta LST:n arvoihin nojaten.
Tomi Haarala siirtyi liiketoimintajohtajaksi LST:n sisältä, Military-osaston projektipäällikön roolista.
– No ei minua sentään inventaariossa varastosaldoon lasketa, vaikka aika pitkän linjan LST:läinen olenkin, kuittaa Tomi Haarala.
Rymättylässä syntynyt, Oulussa opiskellut diplomi-insinööri on päätynyt LST:lle, omien sanojensa mukaan aitojen ammattilaisten joukkoon.
– Markkinatilanne on tällä hetkellä vähintäänkin mielenkiintoinen. Maailma digitalisoituu koko ajan vauhdikkaammin, mikä tarkoittaa samalla informaation lisääntymistä. Myös asiakaskunta odottaa tietoa entistä nopeammin ja täsmällisemmin. Tiedon tarpeeseen ja tietoliikennetarpeeseen on vastattava, ja siihen kuuluva tekniikka ja teknologia kaipaavat alituista päivittämistä. Tässä on yksi meidän osaamisemme kärjistä, alleviivaa Haarala.
Puolustusliitto Naton vaikutus ja Puolustusvoimien kasvava varautuminen heijastuvat myös tietoliikennejärjestelmiin, sähköistämiseen ja energiankäyttöön.
Tehdään kerralla oikein
– Tykkään tehdä hommat ajoissa ja pitää katseen tulevaisuudessa. Viime hetken hikoilu ei ole minun lajini lainkaan, ennemmin ennakoidaan ja työskennellään hyvässä hengessä vältellen luovutushetkeen muutoinkin tunkevaa stressiä. Arvostan meillä sitä, että tehdään kerralla oikein. Se on arvo, jonka konkretia on helppo sisäistää.
Uusi työnkuva sytyttää. Modernin johtajan on siedettävä keskeneräisyyttä ja epävarmuutta, ja siihen maastoon kätkeytyy myös innostus. Haaralan intoon iskee kipinää kaikki sellainen, missä pääsee organisoimaan, ratkomaan ongelmia ja viemään asioita eteenpäin.
Asiakaslähtöisyys syntyy ratkaisuista
– Asiakkaan ongelmat ovat minun ongelmiani. Me LST:llä olemme aika velhoja ratkomaan asiakkaan murheita, ja olen kyllä huomannut, että mitä kiperämpi pulma, sitä enemmän intoa löytyy sen ratkomiseen. Meillä on todella positiivinen ja ratkaisukeskeinen ilmapiiri talossa ja se, jos mikä, sataa lopulta aina asiakkaan laariin, kuvailee Haarala.
Erilaiset kalustojen tietoliikenne-, sähkö- ja energiajärjestelmät sekä muut tukijärjestelmät ovat LST Transports -yksikössä olennaisessa roolissa. Uusia haasteita ja tavoitteita tulee koko ajan, ja LST:llä on sekä osaamista että kapasiteettia vastata niihin.
– Paras tapa kehittää koko LST Transports -yksikön toimintaa on vastata vaativiin hankkeisiin teknisellä taitavuudella ja palvelevalla asenteella. Olen omimmillani pitkien, luottamuksellisten asiakassuhteiden kehittämisessä. Niitä molempia on LST:llä luvassa jatkossakin, ja niistä on hyötyä kaikissa markkinatilanteissa, vakuuttaa Haarala.
Ikinä ei ole harmittanut
– Koen, että minun tehtäväni on kipparoida siihen malliin, että työkavereillani olisi mahdollisuus kukoistaa. Tarkoitus on huolehtia siitä, että töitä riittää meille kaikille. Koko homman selkärankana ovat osaavat, motivoituneet ja mukavat ammattilaiset.
Vapaa-aikanaan Tomi kipparoi purjevenettä. Loma-ajat säästetään kesäksi ja veneilykauteen, se on samalla myös tapa irrottautua työasioista. Purjehduskauden ulkopuolella huolletaan aivonystyröitä espanjan kielen opinnoilla.
– Käyn espanjantunneilla siksi, että käyn espanjantunneilla. Kieliopinnot ovat tavallaan sivuseikka, vaikka sen takia tietysti paikalle menenkin. Tärkeintä on mukavat ihmiset ja hyvä tunnelma, mikä tunneilla vallitsee. Es lindo cuando es lindo – on mukavaa, kun on mukavaa!
Tulevaisuudelta Haarala odottaa samaa kuin tähän astiseltakin LST-taipaleelta: ikinä ei ole harmittanut aamulla tulla töihin.