Silkkaa sähköä – LST:n uusi korjaamopäällikkö on ollut sähköalalla koko ikänsä
LST Servicen uusi korjaamopäällikkö Anssi Lusenius on ollut sähköalalla jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien.
LST:n uusi korjaamopäällikkö Anssi Lusenius on ollut sähköalalla jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien. Halu kehittyä ammatillisesti sai Luseniuksen vaihtamaan tutun työantajan uuteen haasteeseen.
Anssi Lusenius on aloittanut LST Servicen uutena korjaamopäällikkönä ja täyttää nyt suuret saappaat: edellinen korjaamopäällikkö Seppo Laajalehto viihtyi LST:llä huikeat 50 vuotta. Luseniuksella itselläänkin on pitkä ura takana, sillä hän on aloittanut ABB:n sähkökonekorjaamolla kesätyöntekijänä jo 2000-luvun alussa.
Luseniuksella on myös vahva koulutustausta sähköalalta. Ensin hän valmistui ammattikoulusta elektroniikka-asentajaksi sekä ylioppilaaksi, minkä jälkeen hän suoritti ammattikorkeakoulussa sähköinsinöörin opinnot.
– Valmistuin 2012 ja palasin Helsingistä Turkuun ABB:lle töihin. Tein vuoden töitä huoltoinsinöörinä maapuolella ja kiersin ympäri maata. Sen jälkeen siirryin marinepuolelle telakoille, missä toimenkuvaani kuuluivat Azipod-huollot, käyttöönotot ja asennusvalvonnat. Näissä töissä matkapäiviä kertyi maailmalla noin 160–180 vuodessa, kertoo Lusenius.
Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen matkustaminen alkoi kuitenkin painaa, ja Lusenius siirtyi Turun ABB:llä huoltopäällikön paikalle. Toimenkuva oli laaja, mutta sopi paremmin lapsiperheen arkeen. Halu kehittyä ammatillisesti innosti kuitenkin vaihtamaan työnantajaa.
– LST kiinnosti työnantajana, sillä yritys on ABB:n asiakas. LST:ltä paistoi hyvä tekemisen meininki, ammattimaisuus ja hyvä yhteishenki. Minulle on tärkeää, että töissä kaikki viihtyvät ja kaikilla on mukavaa, painottaa Lusenius.
Tavoitteena kokonaisvaltainen kehittyminen
LST:n korjaamopäällikön toimenkuva on laaja. Siihen kuuluvat muun muassa LST Servicen huoltopuolen organisointi, laskutus ja tarjouslaskenta. Luseniuksen tiimissä on yhdeksän asentajaa ja yhteistyötä tehdään tiiviisti myös myynnin kanssa moottorimyynnissä.
– Työltä odotan lähinnä oman teknisen osaamiseni kehittymistä. Oikeastaan voisi sanoa, että odotan kokonaisvaltaista ammatillista kehittymistä, Lusenius pohtii.
Paras motivaation lähde työssä ovat kuitenkin asiakassuhteet ja asiakkaiden kanssa työskentely.
– Kun saamme tiiminä ratkaistua asiakkaan kiireisen ongelman, se luo mahtavan onnistumisen tunteen. Mitä haastavampi ongelma on, sitä parempi tunne onnistumisesta tulee. Se kuuluu meidän Service-elämäämme, hymyilee Lusenius.
Työntäyteinen tulevaisuus
Muutamia kehityskohteitakin Lusenius on ehtinyt kartoittaa uutena lstläisenä. Hyviä asiakkuussuhteita painottava korjaamopäällikkö pyrkii parantamaan asiakaskommunikaatiota entisestään ja tehostamaan korjaamon toimintaa.
– Pyrin yksinkertaistamaan asioita ja tekemään niitä suoraviivaisemmiksi. Näin voimme nopeuttaa korjaamon toimintaa, Lusenius sanoo.
LST:n ja oman tulevaisuutensa yrityksessä hän näkee positiivisena ja valoisana.
– Töitä tuntuu riittävän, Lusenius naurahtaa.